نیمه شعبان، زادروز باقیمانده خدا در زمین برایم فرصت مناسبی بود تا سفرنامه کوتاهی که در اربعین 1401 روایت شده را با شما نیز به اشتراک بگذارم.  برگ‌های این سفرنامه در قالب سلسله استوری‌هایی مکتوب شد که در طول سفر روزانه از طریق صفحه‌ام در اینستاگرام منتشر می‌شد. این سفرنامه عکس‌هایش از گوشه گوشه‌ی خانه پدری آقا امام زمان (سر من رای) ثبت گردیده. امید است انتشار این سفرنامه و تورق آن یاد حضرت حجت را در دل‌های عاشق زنده و شوق زیارت خانه پدری حضرتش را در دل خوانندگان این سفرنامه پدید آورد و توفیق زیارتش را نصیب چشم‌های فروریخته گرداند.

 

مقدمه:

روایت‌گری؛ شیوه‌ها و اهداف گوناگونی می‌تواند داشته باشد. امسال در قرارگاه تصمیم‌ داشتیم تا در بخش فرهنگی توسعه‌ای بدهیم و خدمت و حرم را روایت کنیم. بنا به دلایل گوناگونی فردی را نتوانستیم برای این امر قرار دهیم و بر گردن ما افتاد. تلاش شد روش روایت را اندکی از قرآن اقتباس کنیم و از همه ظرفیت‌های انتقال مفهوم در کنار کلمه و کلام بهره ببریم. ذکر مفاهیم موجز و استفاده از نشانه‌ها و ترتیب و توالی عکس‌های پس زمینه، جمله‌بندی‌های کوتاه و بلند و عکس‌هایی که تلاش شد سهم آسمان در آن‌ها بیشتر از زمین باشد از مواردی است که به عنوان روش انتقال مفهوم از آن‌ها بهره گرفته شد. ادبیات روایت اما، سعی شد تا بیشتر روایتی عاشقانه و متاله را ترسیم کند؛ بدون آسیب‌ها و فسادهای ‹گیسو› و ‹شراب› ادبیات عرفانی متداول. لاجرم آنچه خواهید دید، جایگزینی کلام مجید  و دعاگونگی در خلال متن بود.
گرچه از پیش مشخص بود حجم وظائف حفظ نظام (راهنمای زائر) و مفقودین، امکان روایت‌گری را سخت و فراغ بال و روحیه‌ی لطیف مدنظر  راوی را   کمی می‌آلاید. در برخی اوقات حتی فرصتی برای تصویربرداری هم باقی نمی‌ماند تا در آسودگی به تدوین آن بپردازیم اما  با این حال این حداقل، با اشعاری که  فی البداهه و پر از ایرادات فنی نگاشته شدند پیش روی شماست. اربعین 1401 هجری شمسی با فراز و فرودهایی بسیار  و احوالات نفسانی ناصواب  به امید اصلاح به پایان رسید. امید است حضرت الله و حضرات معصومین علیهماالسلام  ، ما را مورد  رحمت و مغفرت خود قرار دهند و  در روز فزع اکبر  قلم عفو بر آن کشیده و از ما در مورد آن سوال نکنند.

 

برای دانلود سفرنامه روی تصویر کلیک کنید:
 

سفرنامه اربعین 1401 سامرا