استفتاء آیت الله مکارم کارتون روح کارتون درون و بیروناکنون، انتقال مفاهیم در جهان از طریق رسانه و علی الخصوص فیلم و انیمیشن صورت می‌گیرد. همه ساله بیش از چند هزار فیلم و سریال در مورد مفاهیم فلسفی، کلامی و جهان شناسی به صورت مستقیم و غیر مستقیم ساخته می‌شود که حجم انبوهی از تحلیل‌ها و داده‌های غلط را به مخاطبان و عوام منتقل می‌کند. گرچه چندین سال است، افرادی مانند استاد عباسی در تلاش اند تا مفهوم سینمای استراتژیک را در جامعه نهادینه کنند StrategicCinema.ir اما برای تحقق این فهم مسیر بسیار درازی در پیش است.

یکی از مشکلاتی که امروزه غرب در حال بسط و گسترش آن است، دست اندازی به آنچه از آن بریده بود،‌ یعنی متافیزیک و ترنس فیزیک است. کارتون روح که به نوعی در تکمیل کارتون insideout ساخته شده به صورت کاملا مستقیم در حال تخریب مفاهیم جهان پس از مرگ و روابط و ساختارهای آن است. به عنوان یک طلبه وظیفه خود دیدم که در این مورد به برخی از بزرگان و دیگر روحانیون تذکر بدهم که اولا موضوع کتب ضاله اکنون تبدیل به فیلم‌های ضاله شده و وظیفه ما در حکومت اسلام است که آن‌ها را پاسخ بدهیم.

برای برخی بزرگان به صورت استفتاء نامه‌ای مکتوب تقدیم کردم، جالب اینجاست که دفتر برخی آقایان در قم حاضر به پذیرش و شماره کردن نامه هم نشدند! یکی از مراجع معروف و بنام هم پیامک دادند که امکان پاسخگویی مکتوب به استفتاء شما وجود ندارد. در نهایت تنها آقای مکارم پاسخی مرقوم کردند که فکر میکنم اگر پاسخ داده نمی‌شد شان دفتر بهتر حفظ می‌شد.

به قول یکی از عزیزان،‌کاری که آقای عباس موزون در برنامه زندگی پس از زندگی در مورد معاد انجام دادند، دویست سال حوزه علمیه نتوانست انجام بدهد. ما از اینکه برخی آقایان در حوزه به کارهای بی اولویت و علم برای علم می پردازند، ناراحت نیستیم چون در نهایت این دین توسط تک ستاره‌هایی که درست در بزنگاه‌ها خواهند درخشید، حفظ و صیانت خواهد شد.

 

تحلیل انیمیشن روح نیاز به بحث مبسوطی دارد که می‌بایست در بستر موارد دیگری به آن پرداخت. از همین رو اگر کسی تمایل دارد تا در این باب به مطالعه بپردازد،‌پیشنهاد می‌شود علوم شناختی که به تازگی برخی گرایش‌های آن در جهان به صورت تخصصی وارد این امر شده‌اند را مطالعه کرده و در این زمینه درس خارج معاد حجت الاسلام حجت الاسلام امینی خواه را نگاهی بیاندازد.aminikhaah.ir و در مورد بنیان‌های انسان شناختی موضوع به جلسات انسان شناسی استاد عباسی kolbeh-keramat.ir مراجعه کند.