با حرکت دولت به سمت بورس، و هجمه رمه‌وار جمعیت به سمت کسب سود بی زحمت در بورس، دو جبهه شکل گرفت، اقتصاددانان و آکادمیسین‌ها از مضرات ورود بی جهت عموم جامعه به بورس گفتند و از لیبرال‌ها تا انقلابی‌ها بر این نقطه متفق القول بودند که این نوع درگیر کردن جامعه با بورس اشتباه است. و بخش دوم کارگزاری‌ها بودند که از ورود مردم خوشحال بودند.

اما در این میان بحث ثالثی هم مطرح بود و آن اینکه نمی‌توان با این اوضاع جامعه را به سمت فلاح پیش برد! اساس بحث هم در حوزه نظامات اجتماعی و الگوی ساخت جوامع مطرح بود. تمدن غرب برای نیل به مفاهیم مدنظر خود نهادهایی را ساخته و به پیشبرد آن‌ها اهتمام می‌ورزد اما مطالعه این نهادها ما را به این می‌رساند که نمی‌توان برای نیل به مفاهیم مدنظر اسلام از نهادهای غربی در جامعه بهره برد. که این مطلب در کلبه کرامت مفصلا بحث شده است.

ما در مصاحبه‌ای در 90 اقتصادی که حدود یک ساعت طول کشید موارد مختلف را بحث کردیم اما خب! آقایان بحث جنجالی را منتشر می‌کنند و این شد که کلیپ چند دقیقه‌ای زیر از آنهمه مباحث بیرون آمد و تمام بورس بازان را به آتش کشید. یکی می‌گفت این مطلب و مثال غیر علمی است یکی میگفت چرا از زاویه دین وارد شدی. دیگری سب و لعن فرمودند.

ویدئو را از لینک زیر ببینید:

 


منبع: https://www.90eghtesadi.com/Content/Detail/2130704

https://www.90eghtesadi.com/Keywords/Index/2028563